Lista Życzeń We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
Email Quantity We won't share your address with anybody else.
  • Gry Planszowe - Piłsudskiego 54 w Puławach

Mechanika w grach planszowych cz.2 - Grajdołek

Mechanika w grach planszowych cz.2 - Grajdołek

Mechanika w grach planszowych cz.2

W ostatnim wpisie skupiłem się na mechanikach. Pod lupę brałem Dungeon crawl i area control. Chciałbym dzisiaj kontynuować temat mechanik bardziej strategicznych. Na początku zajmijmy się „4X”. Określenie wywodzi się z angielskiego i jest to skrót od 4 słów – explore, expand, exploit, exterminate, czyli eksploracja, ekspansja, eksploatacja i eksterminacja.

W tytułach tego typu skupiamy się na dynamicznym budowaniu i rozwijaniu naszego imperium. Mamy zwykle możliwość zdobywania nowych planet, czy obszarów, z których każda daje nam jakieś surowce. Zwykle rozgrywka jest dość długa. Jednak w przeciwieństwie do area control, nie mamy tutaj typowej mapy, tylko najczęściej losujemy i układami ją sami z kafelków. Przykładem krótkiej gry 4X o prostych zasadach jest Pocket Imperium.

 

Grać w nią można do 4 osób, zasady ograniczają się do wybrania kolejności wykonywania swoich akcji i zdobywania kolejnych planet. Jednak prostota zasad i mała „mapa” sprawia, że gra jest bardzo dynamiczna od samego początku i w miarę trwania rozgrywki wymaga co raz bardziej przemyślanej taktyki.

Drugim mechanizmem jest worker placement. Na polski najłatwiej przetłumaczyć to jako umieszczanie pracowników. I w zasadzie na tym opierają się tego typu gry. Są to zwykle tytuły typowo ekonomiczne. Każdy gracz ma pulę swoich robotników, którymi może wykonywać akcje. Nie są to, wbrew pozorom, nudne rozgrywki. Wymagają strategicznego myślenia i planowania, ponieważ zwykle jeden lub dwóch graczy ustawiając swoich robotników na konkretnym polu blokuje możliwość wykonania danej akcji kolejnym graczom. Musimy więc obserwować ruchy innych graczy, planować swoje zapotrzebowanie i przewidywać ich ruchy. Do akcji najczęściej należy pozyskanie surowców, żywności, jakiegoś rodzaju punktów, lub kolejnego robotnika. Ważnym czynnikiem jest żywność, ponieważ często z robotnikami są związane koszty ich utrzymania opłacane co turę, bądź w określonych odstępach czasu.

Klasycznym tego rodzaju tytułem jest Epoka Kamienia, gdzie zaczynamy ze swoimi robotnikami i musimy planować akcje tak, by ich wyżywić, zdobywać kolejne surowce, a przy okazji stawiać budynki pozwalające nam zdobyć więcej punktów na koniec rozgrywki. Do tego główna plansza cieszy oko przyjemną i kolorową oprawą graficzną.

 

 

 

Adrian


Brak komentarzy

Skomentuj

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.