Lista Życzeń We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
Email Quantity We won't share your address with anybody else.
  • Gry Planszowe - Wojska Polskiego 4 (Dom Chemika) w Puławach

Eurogry, Ameritrash... ale o co chodzi? - Grajdołek

Eurogry, Ameritrash... ale o co chodzi? - Grajdołek

Eurogry, Ameritrash… ale o co chodzi?

Z jednej strony nikt nie lubi szufladkowania. Ale z drugiej strony jak bez nich moglibyśmy się odnaleźć wśród wielkiej różnorodności muzyki, czy gier. Dzisiaj kilka słów na temat luźnej, niepisanej klasyfikacji gier.

Zacznijmy od ogólnego podziału. Na pierwszy ogień weźmy gry typu euro. Ten typ rozgrywki zdobył swoją popularność dzięki niemieckim wydawnictwom. Zwykle są to tytuły bardziej ekonomiczne, nastawione przede wszystkim na w miarę poste zasady i dające liczne drogi rozwoju. Skupiają się bardziej na stronie ekonomicznej. Często od strony graficznej są uproszczone (np zamiast ozdobnych elementów mamy kolorowe sześciany). Rozgrywka jest stosunkowo spokojna, a interakcja między graczami znikoma. Na rozwój gry większy wpływ mają decyzje graczy niż rzuty kostką. Dobrym przykładem jest Puerto Rico. Elementy losowe w tej grze nie występują, gracze nie mają ze sobą bezpośrednio kontaktu, a interakcja polega na „podbieraniu sobie” budynków, plantacji, korzyści z danej funkcji itp. Również kostki symbolizujące towary są bardzo symboliczne. Nacisk tutaj kładzie się głównie na podejmowanie decyzji i rozwoju swojej „bazy”.


Przeciwieństwem dla tego typu gier są gry typu ameritrash. Tytuły te skupiają się przede wszystkim na budowaniu klimatu i wizualnej atrakcyjności. Jak można wywnioskować po nazwie, moda na nie przypłynęła ze Stanów. Decyzyjność graczy jest tu mocno ograniczona. Główna oś rozgrywki kręci się wokół losowości – rzuty kością, losowanie zakrytych kart. Charakterystyczna jest też często mnogość zasad, która sprawia, ze nieodzowne jest granie z instrukcją pod ręką. Natomiast wykonanie zwykle cechuje się dbałością o szczegóły.

Detale na figurkach, klimatyczne opisy i grafiki na kartach, czy bogato ilustrowana plansza potrafią naprawdę nacieszyć oko. Sztandarową grą typu ameri jest Talisman, znany w Polsce jako Magia i Miecz.

Jednak do każdego z pola stworzone zostały szczegółowe zasady, każda walka jest inna, a niektóre potwory, czy miejsca mają specjalne cechy, co sprawia że musimy sięgać po instrukcję (w zasadzie można ją nazwać podręcznikiem).

Są jeszcze gry imprezowe. Ich głównym celem jest po prostu dobra zabawa. Proste zasady, podobnie jak mechanika mają dostarczyć przede wszystkim emocje i solidną rozrywkę na spotkaniach towarzyskich, czy imprezach. Tutaj za przykład może posłużyć 5 Sekund.

Gra polega na dociąganiu karty i zadaniu pytania, a przeciwnik w ciągu 5 sekund musi na nie odpowiedzieć. Zadanie utrudnia klepsydra z charakterystycznym gwizdkiem i przesypującymi się kulkami. Pytania często są zabawne, co dodatkowo zwiększa powszechną radość towarzyszącą rozgrywce.

To tyle jeśli chodzi o podstawowe podziały. W kolejnych odcinkach postaram się co nieco opowiedzieć o różnych systemach mechaniki stosowanych w grach planszowych.

 

Adek


Brak komentarzy

Skomentuj

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.