Lista Życzeń We will inform you when the product arrives in stock. Just leave your valid email address below.
Email Quantity We won't share your address with anybody else.
  • Gry Planszowe - Wojska Polskiego 4 (Dom Chemika) w Puławach

Mechanika w grach planszowych cz.1 - Grajdołek

Mechanika w grach planszowych cz.1 - Grajdołek

Mechanika w grach planszowych cz.1

Ostatnio pisałem o różnych rodzajach gier. Tym razem chciałbym skupić się na różnych mechanikach stosowanych w planszówkach. Jednocześnie tekst ten można uznać za otwarcie serii, ponieważ nie da się wszystkiego omówić w jednym wpisie. Zapraszam do lektury…
Zacznijmy od podstaw. Czym jest mechanika?

W najprostszym ujęciu jest to pewien schemat, w jakim wykonujemy czynności i akcje w grze. Sposób planowania i działania decydujący o kształcie rozgrywki.

Zacznijmy od mechaniki garściami czerpiącej z gier fabularnych, czyli Dungeon Crawl. Po polsku możemy to przetłumaczyć jako eksploracja lochów. Gry tego typu początki mają w klasycznych grach RPG, gdzie każdy z graczy ma swoją postać, ekwipunek, umiejętności itp i wspólnie (lub przeciwko sobie) toczą przygody na mapach podanych przez autorów. Często gra kładzie nacisk na fabułę, co daje możliwość zbudowania całej kampanii. Ponadto zwykle gry tego typu są losowe (ciągniemy zakryte karty, rzucamy kośćmi). Spodziewać się możemy też licznych walk z różnego rodzaju stworami.

Dobrym przykładem może być Posiadłość Szaleństwa, która niedawno doczekała się reedycji. W grze gracze przyjmują role poszukiwaczy i mają za zadanie odkryć przerażające tajemnice posiadłości, które zwiedzają. Aplikacja przypisana do gry, wskazuje nam które kafle pomieszczeń należy dołożyć i co w nich spotykamy. Każdy dom ma swoją historię i wyzwania mrożące krew w żyłach.

Drugim mechanizmem, o którym chcę wspomnieć jest area control, czyli kontrolowanie obszaru. Jest to sposób gry spotykany w grach strategicznych. W tym przypadku gra opiera się na zajmowaniu konkretnych obszarów na mapie i czerpaniu z nich korzyści. Mogą to być punkty, złoto, bądź możliwości dodatkowej rozbudowy swojej potęgi. Fabuła w tych grach nie jest tak istotna, choć zazwyczaj nie można odmówić im klimatu. Ważna jest też interakcja między graczami, którzy często nie mają wyjścia i muszą iść na ugodę, umówić się na sojusz, lub wzajemnie walczyć o konkretne strategiczne miejsca. Bardzo dobrym przykładem jest Gra o Tron.

Gracze zarządzają rodami Westeros i aby zwyciężyć muszą zająć określoną liczbę „dzielnic” z twierdzami. Mimo, że osobiście nie jestem fanem serialu, to jego absolutnie minimalna znajomość mi nie przeszkadza w rozgrywce, ponieważ skupiam się na strategii. W którą stronę pójść, żeby mieć określone korzyści, z kim współpracować, a komu wbić przysłowiowy nóż w plecy. Obszary na mapie są wyraźnie od siebie oddzielone i dość jasno widać kto kontroluje ile i jakich obszarów.
W kolejnym „odcinku” rozwinę temat mechanik używanych w grach strategicznych 🙂

 

Adrian


Brak komentarzy

Skomentuj

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.